Something New 12.03.12

The Perks of Being a Wallflower

Ja, nu var det riktigt svårt att hitta en bok som kunde fylla tomrummet efter Hungerspelen. Och inne på Pocketshop råkade jag få syn på The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chobsky. Ja, den fick duga helt enkelt. Wallflower ska bli till film i år så jag kände att det var läge att få läst den. 
Boken är skriven i brevform av huvudpersonen Charlie, där han berättar om allt som händer i sitt liv under ett års tid.
I början tyckte jag att det kändes väldigt enkelt och nästan tråkigt. Inte direkt händelselöst men kanske lite innehållslöst. Men allteftersom jag läste insåg jag dels att jag gillade boken jättemycket och dels att den inte var så enkel som jag trodde. Det finns en del svåra grejer som långsamt långsamt förklaras. Allting får ta lite tid. Huvudpersonen Charlie är inte bara komplex och svår utan även väldigt lätt att tycka om och sympatisera med. Han påminner starkt om en äldre och något lugnare Oscar från Extremely Loud and Incredibly Close. De ser världen på samma sätt och även sättet de pratar och tänker påminner om varandra. Gud så flummigt, nu låter som att dessa människor finns på riktigt och att jag känner de personligen (men det är ju det som gör en riktigt bra bok ändå, att man tillslut tror och VILL att karaktärerna ska finnas på riktigt).
Hur som helst, boken innehåller dessutom många element som berör mig väldigt mycket t.ex. att bli vuxen och inte riktigt veta vart man hör hemma, att inte förstå sig på världen och människorna i den, att inte passa in, att våga ta farväl.



8/10 och stort plus för den otroligt vackra framsidan. Love it!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0