Something New 05.03.12

Mockingjay

Okej då, here goes. Sista delen i Hungerspelstriologin, läste ut den för några dagar sedan men jag behövde lite tid att låta det sjunka in lite grann, som Henrik Kruusval skulle sagt. Jag hoppas att alla mina vänner tänker läsa Hungerspelen så tänker inte avslöja några detaljer kring boken. Men man kan väl säga att den inte riktigt var lika jämn som de två första böckerna, där spänningen stegras konstant ända in på sista sidan. I Mockingjay går det lite upp och ner, jag minns inte ens vad som händer i första halvan av boken, det bara flöt förbi i ett töcken av "hur ska detta sluta?"-tankar. Och slutet är dessutom riktigt gruesome. Uhhh.
Det som gör Mockingjay så himla bra är dock känslan av förvirring och ifrågasättande. Vem är vän och vem är fiende? När man slutar ifrågasätta detta har man förlorat och det är det Mockingjay verkligen förmedlar, mycket mycket starkare än de två tidigare böckerna. Och det älskar jag, att ingenting är svart eller vitt.



Runt en 8/10 förtjänar Mockingjay, det är ett värdigt slut på en fantastisk triologi!
Köp Hungerspelen här, här eller här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0