Something New 17.01.12

District of Columbia är inte en delstat i USA. (Och att Washington DC faktiskt står för District of Columbia).

Har pysslat med mitt projekt att lära mig alla USA stater. Och när jag räknade samman antalet jag fick ihop igår blev det 51 stycken. Klurigt. Trodde bara att jag skrivit ett namn två gånger, men efter lite research (och Linns hjälp) fick jag reda på att District of Columbia inte är en delstat. Invånarna har ingen rösträtt i kongressvalen. De får välja en delegat till Representanthuset, som får delta i debatter men går utan rösträtt och DC är heller inte representerat i Senaten. Men tack vare ett särskilt författningstillägg har invånarna rösträtt i presidentvalet. Och ändå ligger USAs huvudstad i denna "delstat". Hm. That's messed up.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0