Something New 19.02.12

The Hunger Games

Igår började jag äntligen läsa The Hunger Games, en bok av Suzanne Collins och den första av tre delar. Och idag läste jag ut den. Dåligt väder + känner mig lite sjuklig + lättläst bok = tog fort slut. På ett sätt är det tråkigt, en riktigt tjock, bra bok kan man njuta av varje dag i flera veckor. Å andra sidan finns det en stor charm i att ha tid, ork och intresse att sträckläsa en bok. När det är fysiskt omöjligt att lägga den i från sig. Läsa medan man lagar mat, äter maten, går på toa, bäddar sängen, kollar på nyheterna. Att lägga ifrån sig boken är otänkbart så alla vardagliga sysslor måste helt enkelt utföras läsandes.

Ja, så var det med Hunger Games. Den var verkligen jättebra, och huvudpersonen, Katniss, var skitcool. Historien är väldigt lik Battle Royale, 24 människor ska tävla mot varandra och bara en kommer att överleva och därmed vinna. Till skillnad från BR är det inte en skolklass utan unga människor som plockas från olika distrikt i landet Panem, ett land beläget där USA förut låg. Hungerspelen organiseras för att människorna ska hållas i schack och vara medvetna om vilken makt regeringen har.

Om man kan bortse från att det i grund och botten är en ungdomsbok och förklaringarna är lite för många (man får inte lista ut så himla mycket själv, Katniss berättar exakt allt för en) så är det väldigt bra samhällskritik. Hur de fattiga drabbas värst av Hungerspelen och hur människorna från distrikten tvingas ha ihjäl varandra som underhållning för de privilegerade i "The Capitol" (där ingen behöver delta i spelen), likt tuppfäktning eller gladiatorspel.



Hunger Games får 9/10 och jag ser verkligen fram emot att läsa del två & tre (som jag ska beställa hem när jag får nästa lön...)

Kommentarer
Postat av: Emily

Kommer inte filmen till Sverige i mars nångång?

2012-02-20 @ 12:52:03
Postat av: Nina

Jo, det stämmer alldeles utmärkt! Lagom till min 24e födelsedag om jag inte minns fel.

Jag är så exalterad, måste nog göra en räkna-ner-kalender eller nåt.

2012-02-20 @ 13:55:59
URL: http://somethingnewgoteborg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0