Something New 03.04.12

Equilibrium

Adri har pratat om den här filmen länge, länge, länge och jag har varit lite trög och skjutit på att se den. Och igår när Adri var här och hälsade på insisterade hon på att vi skulle se den. Kan bli trevligt, tänkte jag. Jag älskar science fiction men Adri älskar verkligen science fiction. Hon kommer säkerligen döpa sina eventuella barn till Ripley och Hal 9000. Därför tänker jag alltid att hon överdriver när hon säger att en sci-fi-film är fantastisk. Hon är helt enkelt lite partisk. Men i det här fallet var det helt fair & square! Equilibrium handlar om en framtid där människor inte får lov att ha känslor. Känslor är det som i slutändan orsakar krig och detta har satts stopp för. Alla människor tar känslohämmande medel och de som fuskar och börjar känna, avrättas. Christian Bale spelar huvudrollen som en polis utbildad att hitta dessa "känsloförbrytare" men som undan för undan börjar känna saker själv.
Lika blown away som Bale blir då han börjar känna riktiga känslor blev jag när jag såg den här filmen. Förutom småsaker som såklart retar en till galenskap (var är alla kvinnor!?) är det en fullkomligt fulländad science fiction-film. Smart story, bra skådespelare (SEAN BEAN alltså!), snyggt foto, totalt oförutsägbar, nästan allt är perfekt. Jag vill se den igen. NU!



9/10 full pott om den bara hade fixat Bechdel-testet...

Kommentarer
Postat av: Bobo

Jag säger bara JAAAAAAAAAAAAAAAA!

2012-04-05 @ 18:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0